U zoekt een onderdeel voor uw auto? Niet alles wat u zoekt is altijd voorradig op de autosloperij. Vaak gaan de onderdelen afkomstig van een jonge schadeauto als warme boordje over de toon bank. Grote kans dus dat de autosloperij de onderdelen die u zoekt al heeft verkocht. Wanneer u al stad en land al heeft afgebeld is dit vaak erg lastig. De merk dealer kan u wel helpen maar daar hangt ook een behoorlijk prijs kaartje aan!
Kijk eens over de grens, Duitsland en België.
Ook in Duitsland en België zijn meerderen autosloperijen gevestigd. Duitsland is wel vijf keer groter als Nederland, meer inwoners en ook groteren steden dus ook erg veel auto’s. Het Duitse autodemontage bedrijf , het “autoverwertung betrieb” ook wel “Schrott Platz” letterlijk vertaald de schroot hoop. Duitsland kent ongeveer een 1000, t/m 1200 autosloperijen dit is twee keer zoveel als in Nederland. Naast vele kleine bedrijven zijn er ook meerderen die gevestigd zijn in druk bevolkte gebieden, het ruhrgebied maar ook Berlijn en Muchen. Daarbij komt dat Duitsland een auto land is verschillende merken vinden hier hun oorsprong wat dacht u van “Mercedes-Benz” Een bijkomstigheid is dat de Duitser langer doorrijden met hun auto. De oude sloopauto’s zijn over het algemeen van een hogere leeftijd. Dit wordt mede veroorzaakt door dat het rijden in een auto in Nederland gewoon weg duurder is. Hogere belastingen, duurdere brandstof. Daarnaast is het voor veel Duitsers heel normaal twee of meerderen auto’s te hebben, een voor de normalen dagelijkse ritten en een tweede cabrio, of luxe wagen voor mooi weer of de zondag! Het zog genaamde enkele maande kenteken, 3 maanden wegen belasting voor uitsluitende de zomer maanden help hierbij.
Autoafbraak in België.
Ook in België zijn autosloperijen gevestigd. Ondanks dat Vlamen heel goed weten wat een autosloperij is spreek men daar over een “auto afbraak centrum”. Velen autosloperij hebben in België de deuren moeten sluiten. De Vlaamse overheid is erg streng als het gaat om de verwerking van vloeistoffen. Door nieuwe regelgevingen werden eisen gesteld aan de ondergrond. Niet zomaar eisen nee het gehelen bedrijf moet zijn verhard met beton. Hierdoor hebben veel ondernemers niet nog meer willen investeren. Mede door deze regels zie ook dat er bedrijven zijn waar alle sloopauto binnen in een loods staan opgestapeld. Dit werk natuurlijk wel erg prettig!
Wanneer u een onderdeel zoekt maar het nergens kunt vinden voor een schappelijke prijs, kijk dan eens over de grens. Groten kans dat de onderdelen gewoon per post kunnen worden bezorgd of eventueel per koerier.