Hoeveel is je sloopauto nu eigenlijk nog waard? We zouden beter kunnen vragen wanneer heb ik een sloopauto? Als uw auto niet meer wil starten? Dat wil niet zeggen dat u uw auto direct aan de autosloperij moet verkopen! De meeste auto´s die naar de autosloperij of wel het autodemontagebedrijf worden afgevoerd zijn helemaal kapot of versleten. Soms is de distributieriem gebroken waardoor de gehele motor zou moeten worden gereviseerd. Vaak wegen de kosten van de reparatie niet op tegen de dagwaarde van de auto. Dit wil niet zeggen dat de auto niet meer zou kunnen rijden. Vaak zijn het de APK kosten of reparatiewerkzaamheden die meer geld kosten als het vervangen van de auto.
Je sloopauto waarde berekenen
Het berekenen van de waarde van een sloopauto is zeker geen standaard formule. Soms gaan we er van uit dat auto’s altijd een vaste waarde hebben. De ANWB geeft jaarlijks boekjes uit met dagwaardes van voertuigen op basis van afschrijving, bouwjaar en kilometerstand. De uitkomst is vaak een mooi bedrag, maar wie betaalt u dit bedrag? Uw dealer omdat u een nieuwe auto koop? Uw auto verkoper welke handels marge heeft en u hierdoor een supermooie inruil prijs kan terug geven?
Natuurlijk is voor het bepalen van de waarde van uw sloopauto, tweedehands auto het bouwjaar en de kilometerstand erg belangrijk. Hoe ouder de auto, hoe meer de auto is afgeschreven. Maar ook de brandstof en motor inhoud spelen een belangrijke rol. De meeste consumenten vinden autorijden al kostbaar genoeg. De tijd van grote V6 benzinemotoren is met de huidige brandstofprijs gewoonweg veel te kostbaar geworden. De autohandelaar of het autodemontage bedrijf zal dit zeker meenemen in zijn taxatie. Veel onderdelen van dergelijke auto´s worden gewoon weg niet meer verkocht. Dit kan komen omdat de auto, het merk en type voertuig niet meer zo gewild is. Maar ook het tegenovergestelde kan ook het geval zijn. Sommige modellen zijn in de jaren 2000 ontzettend goed verkocht. Het ging economische zeer goed in ons land waardoor ook de nieuwe wagen verkopen hoge aantallen hebben afgezet. Modellen zoals de eerste generatie Ford Ka of Renault Laguna, maar ook de Peugeot 206 zijn meerdere jaren met hoge oplagen in Nederland verkocht. Deze auto zijn einde levens voertuigen geworden.
Voorbeeld: Volkswagen Golf V GTI met schade aan het dak zijn zeer gewilde auto´s voor demontage.
Hoe meer onderdelen er kunnen worden verkocht hoe beter de prijs.
De autosloperij heeft vaak al meerdere auto´s van dit type mogen demonteren en kan een dergelijk type auto erg veel onderdelen aanbieden, maar heeft moeite met de verkoop van deze onderdelen. Grote kans dat startmotoren, dynamo’s eerder voor recycling waarde worden verkocht als voor de tweedehands onderdelen prijs. Wanneer een degelijke einde leven auto zal worden ingekocht mag u rekenen op een oud-ijzer prijs + opslag.
Schadeauto’s zijn erg gewild voor onderdelen.
Specifieke auto-onderdelen, dus geen slijtage onderdelen zoals remschijven, blokken of uitlaten worden de eerste jaren alleen via de dealer verkocht. Maar na verloop van tijd zullen meerdere onderdelen door aftermarket fabrikanten mogen worden aangeboden. Voor het autodemontagebedrijf zijn relatief jonge schadeauto’s zeer interessante voertuigen tot en met plus +- 8 jaar oud. Gezien de auto vaak total loss is verklaard kunnen de voertuigen relatief goedkoop worden ingekocht, vaak auto’s afkomstig van veilingen. Deze veilingen zijn uitsluitend toegankelijk voor KZD 2 gecertificeerde autodemontage bedrijven. De tweedehands onderdelen van een schadeauto worden vaak goedkoper aangeboden als via het dealerkanaal, hierdoor hebben deze onderdelen binnen het autodemontagebedrijf een zeer hoge omloopsnelheid.
Heeft u een schadeauto te koop.
Bied uw sloopauto aan via het contactformulier. Wij bekijken graag uw aanbod. Onze autosloperij is altijd bereid een prima prijs te betalen voor uw sloopauto of einde levens voertuig. Niet elke auto is dezelfde, vaak zijn er verschillende factoren die bepalen wat u auto voor ons waard is en waar op wij u een inkoopprijs kunnen afgeven.